Slik behandler du partsinnsyn fra innbyggere

Slik går du fram:

  1. Innbyggeren må alltid sende forespørselen om innsyn til kommunen/fylkeskommunen. Enkeltpersoner skal ikke søke om partsinnsyn direkte til Arkivsenter sør.
  2. Kommunen/fylkeskommunen sørger for at innbyggeren som part i saken signerer et samtykkeskjema.
  3. Innbygger må oppgi hvilken informasjon det søkes innsyn i.
    Forslag til innhold i forespørsel:
    • Navn (også tidligere navn)
    • Fødselsdato
    • Bostedskommune/tidligere kommune/bydel
    • Hvilket arkiv søkes det innsyn i? For eksempel:
      • Elev
      • Personal
      • Barnevern
      • PPT
      • Skolehelsetjeneste
      • Helsestasjon
      • Barnehage
      • Annet?
    • Navn på skole/helsestasjon/arbeidsplass.
    • Årstall/tidsrom for ønsket dokumentasjon.
    • Ta med annen relevant informasjon for å gjøre gjenfinning enklere. For eksempel flytting til annen kommune og bytte av skole.
  4. Kommune/Fylkeskommune sender forespørselen til Arkivsenter sør via SvarUt (Kommunens sak/arkivsystem).
  5. Arkivsenter sør finner dokumentasjonen og sender svar med digital kopi til kommune/fylkeskommune via SvarUt.
  6. Kommune/Fylkeskommune gir deretter innsyn til innbygger/part i saken.

Innsyn i tannlegejournal

Dersom innbygger vil ha kopi av tannlegejournalen fra den offentlige skoletannhelsetjenesten, kan vedkommende sende en henvendelse direkte til Arkivsenter sør. Kopi av journalen din vil bli sendt til vedkommendes digitale postkasse.
Send innbygger videre til skjema for "Tannhelse" for å søke om innsyn.

Øvrig arkiv

For opplysninger om ulike arkiver som ikke er sperret, kan saksbehandlere få tilgang til på lesesalen. Vi kan også finne frem enkeltopplysninger som vi kan sende elektronisk.
Bruk skjema for innsyn i eldre arkiver.