Den "dyre" hengebroa
26
.
6
2025
-
13:42

Den "dyre" hengebroa

I årene etter andre verdenskrig åpnet de to hengebroene over Otra - til glede for fotgjengere, motorsyklister, kuer og hester. Den gang kostet en ny bro drøye 30 000, nå er de utgått på dato og må erstattes av ny bro til over 70 millioner.

Av
Broen blir bygget som en førsteklasses hengebro og så godt avstivet at der vil ikke merkes videre bevegelse når den passeres. Den kan trafikkeres med motorsykkel og der kan fares over med ku og hest. Bredden er 1,25m. Nyttelast 100 kg per m2.
En tegning fra Oddernes kommunes arkiv - 1949.

Dette skrev oppsitterne Anders Hodne og Hans Mosby til Kristiansand Formannskap i 1948 da arbeidet med broen fra Haus til Midgårdstrand endelig var påbegynt.

Lang kamp
Videre skrev de at beboere på østsiden av elven Otra høyst hadde bruk for en bro da de på den tiden måtte bruke båt for å komme seg til skole, posthus, jernbanestasjon, forsamlingslokale og resten av bygden hele året. I kommunearkivene til Oddernes og Kristiansand, ser vi at folk i dette området allerede hadde ytret ønske om broforbindelse over elven i flere tiår. Den første hengebroa fra Hagen ble åpnet for trafikk den 23. juni 1947.

Hengebroa ved Haus - 1957.

Utgått levetid
Mandag 23. Juni 2025 stengte hengebroene ved Haus og Hagen for all ferdsel på grunn av alvorlige sikkerhetsproblemer. Disse broene som strekker seg over Otra er over 70 år gamle, og ettersom den forventede levetiden på en slik bro er rundt 50 år, så er denne nå overskredet med over 20 år. Det har oppstått store protester rundt stengingen av hengebroene, blant annet på grunn av at broene er en del av skoleveien til elever i området. Det jobbes nå med å finne midlertidige løsninger på dette, for selv om det er planlagt en ny bro, så vil det kreve tid og penger for å få det til.

Flyfoto av Hagen i 1960 fra Kristiansand kommunes arkiv.

Private bidrag
Når vi snakker om penger, la oss ta en tur tilbake til byggingen av hengebroen ved Haus, rundt år 1950. Etter en sammensetning av kostnader til blant annet smedarbeid, kabler og jern, var det forventet at broen i sin helhet ville koste 31.000 kroner. Om vi ser på dagens forventede kostnader til ny bro, må vi stille oss inn på at den vil koste over 70 millioner kroner.

Selv om broen ikke er fullfinansiert, så er den prioritert i byvekstavtalen og midler er satt av i kommunens handlingsprogram. På den gamle hengebroen fra Haus, ble rundt en fjerdedel av kostnadene dekket med private bidrag og innsamlinger. Det skal nok mye dugnad til for å dekke en fjerdedel av den nye broens pris. Og så spørs det om det nå er mange kuer som søker fri passering over en ny hengebro.

Skrevet av:
Hannah Smith Lorentz

Kilder:
Arkivsenter sør, Oddernes kommune, saksarkiv Dg - boks 18
Arkivsenter sør, Kristiansand by, saksarkiv Dc - boks 568
Arkivsenter sør, Kristiansand kommune, flyfoto

Broa på Hagen åpnet i 1947

No items found.

På 1930-tallet var det snakk om hengebroene i Torridal i Oddernes kommunes arkiv

No items found.